lauantai 1. maaliskuuta 2014

Tanzanian matka!

Niin sitä ollaan Suomessa taas.
Ihan mahtava matka on ollu! Ja mikä parasta: MÄ PÄÄSIN HUIPULLE ASTI! :D
Oon vielki ihan täpinöissäni. Wau, mä oon kiivenny Afrikan korkeimmaille vuorelle.
Siellä huipulla oli kolme kohtaa josta sai todistuksen ja mä menin tosin sille matalimmalle kohalle ku olin niiin väsyny. Mutta oon silti ylpee, että oon ollu 5681 metrissä, ja että oon menny sinne ihan kävellen.
Vaikka todella monissa blogeissa on lukenu että siinä huiputusyönä ku lähetään ihan ylös kävelee niin tosi moni oksentelee ja voi huonosti, niin mä en oksentanu kertaakaan ja vaan yhen päänsärky pillerin jouduin ottaa. Oon siis tosi ylpee itsestäni ja mun kunnosta :)
Kannoin Paprikaa tosiaan koko ajan mukanani, ja kun pysähdyttiin hieman pitemmäksi ajaksi niin pyrin ottamaan Papun aina esiin repustani. c:
Tuon vuorikiipeilyn lisäksi siis kävimme myös safarilla, ja sieltä on sitten kans paljon kuvia.
Mutta kirjotteleen aina tonne kuvien väleihin hieman tietoa kuvista ja niin pois päin joten kelatkaa toki alaspäin :3

Ja tietty ny Leijona kuningas musaa taustalle ;)

 Lentokentälle Suomen puolella vielä. Ooteltiin :)
 Lento kesti sen 13h joten kyllä siinä nukuttiki.
 Sitten ollaanki jo lähdössä kiipeemään Kilille.
 Mandara Huts oli ensimmäinen etappi. Siellä yövyttiin yö ja jatkettiin matkaa heti seuraavana aamuna.
 Yöt nukuttiin siis makuupusseissa.
 Tosiaan, eka päivä ku käveltiin niin se oli viidakkoa ja toka päivä oli tämmöstä jännää vuoristokasvillisuutta.
 Semmosia puisia siltoja oli aika paljon matkan varrella :)
 Ja sitten ku päästiin aina seuraavalle etapille niin kokki teki todella hyviä ruokia.
 Ja taas lepäilemään. Seuraavana päivänä me lepäillään, koska ollaan jo yli 3000m. Se on ihmiselle jo aika vaikea korkeus hengittää normaalisti. 
Meillä pidettiin joka päivä 2x lääkärintarkistus pulssista ja hengityksestä.
 Tosiaan me kuitenki pysyttiin liikkeessä, ettei lihakset jumitu, niin tehtiin kävelylenkki hieman ylemmäs seeprakivelle.
Se oli ihan nimensä veroinen :D
 Sieltä meiän nukkumaetapilta oli kauniit maisemat alaspäin :3
 Sitten seuraavana päivänä lähettiin jo kiipeemään ylöspäin ja reippaasti. Tällä matkalla jouduin ottamaan päänsärkylääkkeen, koska päähän otti ihan julmetusti. Mutta sitten se menikin jo ohi :)
 Siellä se Kilin huippu näkyy ;)
Tämän matkan jälkeen saavuttiin seuraavalle etapille. Syötiin, juotiin, käytiin vessassa ja levättiin muutama tunti, kunnes piti jatkaa matkaa ihan huipulle. Me lähdettiin yöllä yheltätoista, ihan säkkipimeässä tarpomaan huipulle. Aamulla auringon noustessa oltiin huipulla ja oli ihan mahtavat fiilikset!
 Siellä minä olin kovan urakan jälkeen. Väsyneenä ku mikä.
 Aurinko nousi todella kauniisti ♥
 Kiivettiin vielä hieman ylemmäs josta sai sen ensimäisen todistuksen.
Siellä otin kuvia Paprikasta :)
 Siinä vielä kylttiä ja korkeutta :D
Tosiaan, meitä oli 14 kiipeejää ja 13 pääsi todistuksille.
3 minun lisäksi jäi tuohon alimmalle ja 9 lähti ihan ylimmälle kohdalle.
Siinä ku aurinko oli noussu me alettiin lähtee alaspäin. 
Ja voitteko kuvitella. Alaspäin tuleminen oli PALJON rankempaa kuin ylösmeno.
Jalat oli niiin väsyneet että mä laskin melki pyllymäkeä sen alas.
 Sitten ollaanki taas siellä toisiksi ylimmällä nukkumisetapilla, jossa me silloin levättiin se päivä.
Täällä me sitten nukuttiin yö, ja jatkettiin seuraavana aamuna ihan alas asti joka oli sen muistaakseni 21km matka.
 Alaspäin tultiin paljon reippaammin kuin ylös, koska oli niin helppoa vain mennä :)
 Siellä sitä viidakkoa jo näkyi :)
 Ja ei vitsit ku oli ihana nähdä tuo portti josta lähdimme liikkelle. Mä vaan hypin innosta ja huusin ku näin ton ensimäisenä :D
 Sitten päästiinki hotellille ja ah ku oli ihana mennä posliiniselle vessanpytylle ku koko viikon vaan kyykkiny puskissa ja vessoissa jossa oli vaan reikä lattiassa...
Seuraavana päivänä isä oli jutellu hänen hyvän ystävänsä kanssa joka on Tanzanialainen, ja oli pyytänyt jos me päästäisiin kylään. No tämä ystävä oli järjestänyt mahtavan aterian ja hienoin ele oli että oli valmistanut vuohiaterian. Vuohi oli kyllä ihan hyvää mutta mulle tuli vähän huono olo siitä...
En ole niin lihan ystävä kuitenkaan.
 Tällä ystävällä oli omia panaanipuita ja kahvipensaita, niin mentiin kattelee niitä.
***
Jos musa loppu niin tossa lisää :)

 Ja tässä kuvassa ollaanki jo seuraavassa päivässä kun lähdettiin jeepeillä kohti safaria :D
 Siinä näkyy Ngorongoron sisäänkäynti.
 Ngorongoro on vanha tulivuori joka joskus kauan sitten purkaantuessaan muuttui isoksi kraatteriksi. Siellä on nykyään eläimiä nauttimassa elämästä :)
 Juu leijoniaki nähtiin c:
 Tosi hassu ja ruma lintu :DD
 Huono kuva mutta näkyy silti, että sarvikuonojahan nuo ovat :D
 Strutsejaki nähtiin.
Vaikee sana kirjottaa...
 Pumpaaa :DD
 Jellonia ;)
 Eka päivä takana ja sitten koisimaan telttoihin.
Meillä oliki ikimuistuoinen yö ku meiän telttojen vierestä/välistä meni yöllä semmonen ISO puffeli. Se vaan rouskutteli ruohoa ja teki isot tortut sinne telttojen viereen. :D
 Seuraavana aamuna purattiin teltat ja lähettiin ajelee seuraavaan luonnonpuistoon nimeltään Serengeti.
 Matkalla sinne rengas vähän posahti :'D
Meillä oli muutenki aika heikossa kunnossa renkaat meinaan koko matkan aikana meillä puhkes 4 rengasta.
 Korppikotkia.
 Hyeena :3
 Kattokaa ny kui söpöliini se on x3
 Kirahvi :D
 Krokotiili ja virtahepoja 8)
 Se oli hyvä ku jokaisessa jeepissä oli radiopuhelimet. Niin heti jos joku näki jossain gepandin tai leopardin niin kaikki jeepit lähti kauheeta vauhtia katsomaan sitä. Tämäkin leopardi sai 26 jeeppiä katselijoita :D
Me herättiin yhtenä aamuna tosi aikasin ja ajettiin kivaan paikkaan kuvaamaan auringon nousua.
 Mutta sekin sai uuden käänteen ku radiopuhelimeen kuulutettiin, että gepardi on vähän matkan päässä :D
Kuski lähti ajaa kauheeta vauhtia, että me nähtäis se.
 Matkalla näky myös toinen leopardi.
 Kirahveja hieman lisää.
 Ja tästä oli pakko ottaa kuva, meinaan toi oli maailman paras hedelmäsalaatti mitä oon tähän mennessä syöny ♥
 Ja kun pumpa nähtiin niin kai ny timoneitaki pitää nähä. Tosin noi ei oo ihan se sama mangusti lajike mitä timon on mutta kuitenkin :3
Krokotiili 8)
 Ja vitsit olin ilonen ku sain virhahevon haukotuksesta kuvan! :D
 Sitten tuliki taas pimeetä ja yö. 
Seuraavana päivänä oli aika lähteä hotellille päin. Mikäs siinä, taas semmonen 11 tuntia autossa.
 Viimeisiä kuvia Papusta leirissä.
 Lentokoneessa matkalla kotio katselin tosi paljon leffoja. 
Olin ehkä maailman iloisin ihminen tossa vaiheessa ku näin että toi ihana leffa löytyi tuolta.
Oon tosi iso Avatar fani ja oon halunnu nähä ton ihmisten esittämän leffan :3
***
Sitten otin viel kuvan mun ostoksista :)
Tossa kuvassa on mun kamuille myös tuliaisia.
Ihana matka on kyllä ollu.
Oon oppinu kyllä aika paljon myös kunnioittamaan:
-posliinisia vessanpyttyjä
-vessapaperia
-suihkua
-toimivia tuulettimia

Suosittelisinko muille kiipeemistä Kilimanjarolle?
=TODELLAKIN!
Kiipeisinkö uudestaan?
=No, en ehkä. Ehkä jonku 10 vuoden päästä :D
***

13 kommenttia:

  1. Ihania matkakuvia! <3

    VastaaPoista
  2. Tykkäsin joten sait uuden lukijan :) Varmaan oli ihana matka <33 tuitui Paprika

    prettylittlesweethearts.blogspot.fi

    VastaaPoista
  3. Vau. Oikeesti ihan mahtavaa olla käyny tollasel vuorella ja safareilla ja kaikkea. Ainoastan toi vuohi ei näyttänyt hirveen houkuttelevalle, yhh x)
    Mut mahtavia kuvia oot saanu otettua niin maisemista ja eläimistä kuin Paprikastakin ^^
    Mäki tahon kiivetä Kilimanjarolle mun nugettilauman kanssa o u o

    Nyt kun oot kiivenny tonne nii seuraavaks sitte Mount Everest 8) eivaan

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Haha vitsailtiin mun veljien kanssa kans että seuraavaks sitten sinne :D

      Poista
  4. Wou, tosi hienoja kuvia! Ja tosi mahtavaa varmasti, kun pääsit kokee tollasta (:
    ja onnea kun jaksoit raahata Papua paikasta toiseen :D hienoja kuvia siitäkin c:

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos kiitos :3 Papuki oli tosi ilonen ku pääsi ylös :D

      Poista
  5. Voutsi:3 On ollu varmasti hieno matka, huikeet taustat ja asennot;3

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Juu olihan se ihan mahtava matka :D
      Kiitos kehuista ^3^

      Poista
  6. Mahtavia kuvia Papusta! Ja eläimistä. Tuo oli varmasti ihan mahtavaa! Seuraavaks sitte kohti Mount Everestiä (8 ei vaa :D

    VastaaPoista
  7. Nukkellua haluan haastaa

    VastaaPoista